Menu Close

Babboe cargo bikes break with great regularity: 'Klabang, in half'

Bakfietsen van de Nederlandse fabrikant Babboe breken met grote regelmaat. Met risico’s voor de vaders, moeders en de kinderen in de bak. Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. Toezichthouder NVWA doet onderzoek en spreekt van een omvangrijke, ernstige zaak. 

Oud-medewerkers, die recent nog voor Babboe hebben gewerkt, verklaren tegenover RTL Nieuws dat zij vrezen voor ongelukken. De onderzoeksredactie heeft daarnaast ook gesproken met een tiental ouders van wie het frame brak, terwijl zij alleen of met hun kinderen op de bakfiets reden. 

De bakfietsvaders en -moeders schrokken zich kapot. Zo ook de Hilversumse Katelijne Frantzen: “Mijn stuur begon te bibberen, dat je nog even denkt: ben ik nou gek, wat gebeurt er? En toen ging het stuur zo schudden dat ik “m niet meer recht kon houden.” Ze stapte af. “Toen schudde ik nog even aan het stuur en toen klabang, toen lag die dus helemaal doormidden. Echt doormidden.”

Oproep

Ging jouw bakfiets ook kapot of heb je bij Babboe gewerkt en weet je meer? Dan kun je de redactie (anoniem) tippen. Klik hier om ons berichtjes en foto’s te sturen via WhatsApp naar dit nummer: +31641663754 of mail naar onderzoek@rtl.nl. Je gegevens nemen we in behandeling volgens ons privacystatement. De fabrikant geeft slechts over één type bakfiets openheid, daarom probeert de onderzoeksredactie van RTL Nieuws inzicht te krijgen in de omvang van het probleem, vul hier jouw ervaringen in als je ook problemen had aan bijvoorbeeld het frame van je bakfiets. 

Gebroken frames

De vijf personeelsleden die RTL Nieuws sprak, herkennen allemaal de klachten van de gebroken frames. Ex-medewerkers, die er recent nog werkten, beschrijven dat bakfietsen met kapotte frames met grote regelmaat binnenkomen in de werkplaats van Babboe in Amersfoort. Ruim drie jaar geleden hield het bedrijf al eens een beperkte terugroepactie, maar de aanpassingen die daarna zijn verricht, zouden het breken en scheuren van frames niet hebben verholpen. 

De bronnen vinden dat het bakfietsbedrijf onvoldoende doet om de probleem op te lossen en trekken aan de bel. Zij maken zich grote zorgen. Zo verklaart een medewerker: “Ik heb vaak genoeg mails gezien van klanten waarin staat dat er een ongeluk is geweest.” Een ander stelt: “Dat er nog geen doden zijn gevallen verbaast mij.”

Katelijne had een bakfiets van Babboe, die ineens brak. Ze vertelt het in deze video: 

Katelijnes bakfiets brak ineens: ‘Voor mij geen Babboe meer’

RTL Nieuws is in het bezit van een gebroken frame en heeft dit aan meerdere deskundigen voorgelegd. Ingenieur Kees Bakker van de Fietsersbond verklaart dat de constructie ‘gevaarlijk’ is. Hij raadt mensen die een bakfiets van Babboe hebben aan om ‘regelmatig het frame te inspecteren’. “Kijk of de lak goed is, of je roest ziet op de kritische plekken en ga bij twijfel terug naar de verkoper. Als het staal breekt is dat vaak niet een-twee-drie, al kan het ook van binnenuit roesten en dat zie je niet.” Ook raadt hij aan bij frameproblemen melding te doen bij de toezichthouder, de Nationale Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA). 

Wel wat uit te leggen

Gitta Veldt, universitair docent aan de Universiteit Leiden en expert op het gebied van productveiligheids- en aansprakelijkheidsrecht is ook kritisch. “Met deze informatie op tafel heeft Babboe wel wat uit te leggen.” De fabrikant heeft volgens haar ook zelf een verantwoordelijkheid. “Zeker als blijkt dat de frames met grote regelmaat vervangen moeten worden en dat aangepaste modellen nog steeds scheuren of in tweeën breken.”

Bakfietsen

Kinderen extra kwetsbaar

Expert Veldt benadrukt dat de fabrikant er ‘rekening’ mee moet houden ‘dat het product bedoeld is om kleine kinderen op de openbare weg mee te vervoeren’. “Dat vereist een extra hoog veiligheidsniveau nu kleine kinderen in een bakfiets extra kwetsbaar zijn in vergelijking met normale fietsgebruikers.” 

Ook moet de fabrikant volgens haar ‘tot op zekere hoogte rekening houden met redelijkerwijs voorzienbaar verkeerd gebruik van het ontwerp’, zegt de universitair docent. “Denk aan het op- en afrijden van stoepen.”

In augustus 2019 erkende fietsenfabrikant Babboe dat het frame van tweewielerbakfiets ‘City’, geproduceerd van 2010 tot met 2012, een fabricagefout heeft. Ook kan bij modellen van 2017 tot juni 2018 ‘in enkele gevallen een lasfout zitten’, stelde de fabrikant. “Bij intensief gebruik kunnen er mogelijk haarscheurtjes in het frame ontstaan”, gaf Babboe destijds aan. Daarvoor is een beperkte terugroepactie gehouden.

Maar uit onderzoek van RTL Nieuws blijkt nu dat er sindsdien nog steeds allerlei fietsen breken. Ook al is er een extra versteviging onder de fiets gemaakt en een extra stalen driehoek in het frame gelast, het frame breekt alsnog doormidden. Het staal scheurt of breekt nu alleen iets verderop. “Er is een terugroepactie gedaan, maar het komt erop neer dat het probleem bij de nieuwere modellen aanhoudt”, beklemtoont een derde bron. “Er zijn veel meer framebreuken dan dat ze laten merken naar de buitenwereld.”

https://flo.uri.sh/visualisation/16744962/embed?auto=1

Babboe ‘Curve’

Niet alleen het model op twee wielen, de Babboe ‘City’, blijkt te breken, maar het gebeurt óók bij de Babboe ‘Curve’, het model met drie wielen. Ook ouders die hun bakfiets in onderhoud hadden bij Babboe en rondreden met een fiets die binnen de terugroepactie viel, werden daar niet op geattendeerd, benadrukken zij. Zo had Katelijne Frantzen haar fiets enkele maanden voordat hij brak nog door Babboe laten onderhouden, toont een bon van Babboe aan.

“Als Babboe zelf het onderhoud doet, dan schept dit verplichtingen”, beschrijft Veldt. De universitair docent oordeelt: “Ook al zijn haarscheurtjes misschien niet zichtbaar bij een reguliere onderhoudsbeurt, monteurs behoren te weten welke bakfietsen al zijn teruggeroepen.”

Directeur van fietsfabrikant Babboe Pippa Wibberley wilde niet voor camera reageren, maar laat schriftelijk weten dat zij zich ‘niet herkent in het geschetste beeld’. De fabrikant geeft cijfers over de Babboe Curve. “Het model Curve heeft in twee jaar tijd, minder dan 20 meldingen van een haarscheur of framebreuk gehad op ruim 50.000 verkochte fietsen (0.022%)”, aldus directeur Wibberley. “Wij hebben deze klachten onderzocht en opgelost.” 

Hiervan heeft de fietsfabrikant géén melding gemaakt bij de NVWA. “Gezien het zeer lage aantal fietsen en de aard van de klachten die ook zijn opgelost, hebben wij in overeenstemming met de richtlijnen besloten, geen melding te maken bij de autoriteiten.” 

Problemen

Géén cijfers over ‘City’

De fietsfabrikant weigert – ook na herhaaldelijk vragen – antwoord te geven op de vraag hoeveel Babboe City’s er na die terugroepactie nog kampten met problemen aan het frame. Babboe verklaart dat de terugroepactie uit 2019 voor de types ‘City’, ‘City E’ en ‘City Mountain’ in 2021 door de NVWA is afgerond. 

Babboe-directeur Wibberley laat weten dat iedereen die kampt met een kapot frame zich kan melden. “Tot op de dag van vandaag wordt iedereen die zich bij Babboe meldt met een framebreuk geholpen.” Kees Bakker van de Fietsersbond, beter bekend als ‘testKees’, roept iedereen die recent of in het verleden ervaring had met kapotte frames van bakfietsen daar melding van te maken bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). 

De NVWA is de toezichthouder die controles en keuringen moet doen en als het nodig is zou moeten ingrijpen. De fabrikant zelf heeft ook verantwoordelijkheden. Bij concrete aanwijzingen van onveiligheid moet de fabrikant een risico-analyse uitvoeren. Als er sprake is van een risico moet dat worden gemeld bij de autoriteiten en afhankelijk van de ernst volgt dan soms een terugroepactie. 

De toezichthouder laat in antwoord op vragen over de scheuren en breuken in de frames weten ‘op de hoogte te zijn van de situatie’ en ‘bekend te zijn met de signalen’. “De NVWA doet onderzoek naar deze kwestie. Gezien de omvang, ernst en mogelijke implicaties vraagt dit om zorgvuldigheid”, benadrukt de toezichthouder. “Het onderzoek is in de afrondende fase. Wij verwachten op zeer korte termijn consumenten duidelijkheid te kunnen bieden.”

Over Babboe

Babboe is een Nederlands bakfietsmerk dat in ruim dertig landen wordt verkocht. De eerste Babboe bakfiets kwam in 2007 op de markt en was een activiteit van het bedrijf ‘Velosophy’. Fietsenproducent Accell Group kocht Babboe in 2018. Met merken als Sparta, Batavus en Raleigh is dit de Europese marktleider voor de verkoop van e-bikes. Vorig jaar is Accell voor 1,56 miljard euro gekocht door de Amerikaanse investeringsmaatschappij KKR group. Lees hier de reactie van Babboe. De fabrikant geeft slechts over één type bakfiets openheid, daarom probeert de onderzoeksredactie van RTL Nieuws inzicht te krijgen in de omvang van het probleem, vul hier jouw ervaringen in als je ook problemen had aan bijvoorbeeld het frame van je bakfiets. 

Bron: RTL Nieuws

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy