Menu Close

Nederland lijkt beter in het bedenken van hippe fietsen dan in het produceren ervan

Na Gazelle, de Stint en VanMoof zijn er nu (opnieuw) problemen met de Babboe. Kan fietsnatie Nederland nog wel kwaliteits-rijwielen maken?Joost van Velzen 19 februari 2024, 22:00

Bezitters van een Babboe-bakfiets weten nog niet waar ze aan toe zijn nu hun vervoermiddel onveilig is verklaard. Een woordvoerder van de Accell Group, het moederbedrijf van Babboe, laat weten ‘de volle aandacht te hebben voor de terugroepactie en hoe die te organiseren’. Maar wanneer er een oplossing komt, is onbekend.

Uit andere media

Ja, ik wil elke dag een nieuwsbrief ontvangen met de belangrijkste online artikelen van 11 kranten.

Gelukkig is het deze week voor veel vaders en moeders schoolvakantie. Dan kan de bakfiets wel even gemist worden. Maar ook daarna zullen de populaire Babboe Big of Babboe Carve voorlopig in de schuur blijven staan, in afwachting van de terugroep-oproep die de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) de fabrikant heeft opgelegd. Ook de verkoop van alle Babboe-fietsen werd vorige week stilgelegd.

Frame kan breken

Uit onderzoek is gebleken dat het frame van de bakfietsen kan breken. De NVWA besloot de bouwkwaliteit van de Babboes te controleren nadat meldingen waren binnengekomen over tal van framebreuken. Dit kan leiden tot zeer ernstig letsel, bijvoorbeeld wanneer al fietsend kinderen hierdoor uit de bak vallen. ‘Zeker wanneer dit gebeurt in druk verkeer’, stelt de toezichthouder. Ook in België kwamen enkele meldingen binnen van bezorgde Babboe-klanten. Daar worden nog geen maatregelen genomen, liet de toezichthouder maandag weten.

De zwakke plekken waren bij het bedrijf bekend, maar Babboe liet na die bij de NVWA te melden, terwijl dat wettelijk moet. De Fietsersbond is niet blij met die nalatigheid van de bakfietsfabrikant: “Het lijkt erop dat Babboe de mankementen bewust onder de pet heeft gehouden”, zegt Kees Bakker, consumentenvoorlichter van de Fietsersbond. Volgens RTL Nieuws trokken personeelsleden van de fietsfabrikant aan de bel maar drong de directie erop aan klanten voor te liegen.

Het is niet de eerste keer dat er iets mis is met de fietsen van Babboe. In 2019 constateerde het bedrijf ook al zwakke plekken in het frame van oudere types van het model City, met name bij de laspunten. Bij intensief gebruik kunnen er mogelijk haarscheurtjes in het frame ontstaan, waarschuwde Babboe toen. De terugroepactie die nu van kracht is, geldt ook voor de bakfietsen die in 2019 zijn aangepast.

‘Onvergelijkbare mankementen’

Bij andere Nederlandse fietsbedrijven als Stint en VanMoof deden zich ook serieuze problemen voor op het gebied van kwaliteit en veiligheid. In de zomer van 2021 riep Gazelle zijn elektrische bakfietsen Makki Load en Makki Load Connect terug omdat de stuurstang kon breken. Het roept de vraag op of fietsnatie Nederland het nog wel kan, kwalitatief goede fietsen bouwen.

Bakker, die namens de Fietsersbond tal van rijwielen test, denkt van wel: “Het zijn allemaal onvergelijkbare mankementen. De algemene conclusie dat Nederland het fietsen maken verleerd is, lijkt me overdreven. Ik denk wel dat Duitsland beter is in het maken en Nederland meer uitblinkt in innovatie. VanMoof was bijvoorbeeld pionier in hippe stadsfietsen, Babboe in scherp geprijsde bakfietsen en toen de Stint kwam was er een alternatief voor naschoolse opvang met busjes.” Die vernieuwingskracht zou volgens Bakker ook wel eens een zwakte kunnen zijn: “Als je iets innovatiefs op de markt brengt kan er ook eerder iets misgaan.”

De mankementen met de Babboes zijn het zoveelste slechtnieuws-bericht voor de Nederlandse fietsbranche. Eerder moest VanMoof faillissement aanvragen. In november raakte fietsfabrikant Stella in financiële problemen. De Accell Group (Batavus, Sparta, Babboe) maakte eind vorige maand bekend 100 tot 150 banen te schrappen in Heerenveen.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy